Basisontwerpoplossingen van afsluitkleppen en hun kenmerken

Basisontwerpoplossingen van afsluitkleppen en hun kenmerken.
In het geval van brandventilatie afsluitkleppen, naast ontwerpoplossingen, die worden gebruikt bij de eerder besproken brandkleppen, vleugelkleppen zijn ook op de markt verkrijgbaar. Het fundamentele ontwerpverschil heeft zijn functionele rechtvaardiging:. Deze kleppen worden toegepast in vluchtgangen en worden direct aangesloten op verticale brandventilatiekanalen.

Het ontwerp van de vleugelafsluitklep.
Vanaf de zijkant van de gang is de klep vastgezet met een rooster dat het klepbedieningsmechanisme afdekt en beschermt. Het rooster mag het actieve oppervlak van de klep niet meer beperken dan 5% en moet gemakkelijk te verwijderen zijn door middel van sloten, om toegang te verlenen tot de website. De roosterbladen moeten permanent geïmmobiliseerd zijn. Het kleplichaam en het blad zijn gemaakt van vuurvast karton, garanderen de dichtheid en isolatie!. Na het openen, het klepblad beweegt in het kanaal en wordt geblokkeerd met een bout, die onbedoeld sluiten van de demper voorkomt. De klepvleugel wordt tijdens het openen met een stootrand geborgd tegen beschadiging van de wand van het brandventilatiekanaal. De bovenstaande oplossing van dempers is met name van toepassing op:, wanneer in de ruimte onder het systeemplafond van de vluchtgang onvoldoende ruimte is voor het horizontale rookafvoerkanaal. Een bijkomend voordeel van dit type oplossing zijn de veel lagere uitgaven voor het regelen van de capaciteit van de toevoerluchtopeningen, en met name de uitlaatopeningen, die in het geval van meerdere uitlaatpunten, in een horizontaal kanaal dat in de verlaagde plafondruimte loopt, het is arbeidsintensief en tijdrovend. Een belangrijk voordeel van dit type oplossing is ook de mogelijkheid om afstand te doen van de actuators en de wachtpositie van de dempers te herstellen, omdat ze goed bereikbaar zijn vanuit de gang. In het geval van gebouwen met meerdere verdiepingen en uitgebreide gangen kan dit aanzienlijke besparingen opleveren. Wanneer het verticale brandventilatiekanaal van geringe diepte is, het kan zijn, dat de enkelbladige klep niet kan worden geopend. In dergelijke gevallen is het mogelijk om dubbelbladige kleppen te gebruiken, waarvan de vleugels korter zijn dan de vleugel van een enkelvleugelige flap met hetzelfde actieve oppervlak.

Een van de ontwerpoplossingen van de demper wordt gebruikt om lucht van de vestibule naar de vluchtgang te transporteren, er is een gordijnflap. Het is de enige afsluitklep die wordt gebruikt in brandventilatie, die is uitgerust met een thermische zekering. Het is gemaakt van een stalen frame, waarbinnen in het bovendeel een opgerold gordijn is geplaatst, vastgezet in deze positie met een thermische trigger. Nadat de thermische ontgrendeling is geactiveerd, het gordijnslot gaat open en het gordijn valt. Let op, dat in het geval van stalen gordijnkleppen, het is noodzakelijk om geschikte extra montageframes te gebruiken, die de klep in staat stellen om thermische uitzetting bij brand te compenseren en te beschermen tegen uitscheuren van de muur. Transferflappen, zowel vanuit de gang als de vestibule, zowel om esthetische redenen als om toegang door derden te voorkomen, moeten worden uitgerust met beschermende roosters. Net als bij de vleugelkleppen, roosters mogen het actieve oppervlak van de klep niet meer dan 5% en moet eenvoudig te demonteren zijn door middel van sloten, om toegang te verlenen tot de website. De roosterbladen moeten permanent geïmmobiliseerd zijn. Transferflappen, ondanks de beperkte ruimte in de muur, met de deur naar de vluchtgang, mag in geen geval op deuren worden gebruikt, want in zo'n situatie, na verloop van tijd, de thermische kleppen of de thermische releases zijn beschadigd. In het geval van, wanneer het niet mogelijk is om een ​​overdrachtsdemper met de aanbevolen afmetingen te plaatsen, de oplossing kan zelfs zijn om de maximaal toelaatbare hoogte van de bovenrand van de transferflap niet aan te houden, door gebruik te maken van een zeer smalle en hoge flap, met een geschikt actief oppervlak.

De meest voorkomende montagefouten
In het geval van afsluitkleppen voor brandventilatie moeten ook de volgende punten worden opgemerkt::
– het niet behouden van de vereiste afmetingen van het montagegat en de montage van de vleugelklep op een manier die de geometrie van de klep verandert, die kan voorkomen dat de demper opent,
– inmetselen van de vleugelklep in geopende stand, waardoor het frame van de demper kan worden vervormd en kan worden voorkomen dat deze sluit,
– montage van een stalen doorgeefluik zonder compenserend montageframe.

Laat een antwoord achter