Berekening van vluchtroutes

De breedte van horizontale vluchtroutes wordt berekend in verhouding tot het aantal personen dat tegelijkertijd op een bepaalde verdieping van het gebouw kan verblijven, tenminste, ervan uitgaande dat 0.6 ik en 100 mensen maar niet minder dan 1.4 M. Het is toegestaan ​​deze breedte te verkleinen tot 1.2 M, indien een bepaalde vluchtroute bestemd is voor evacuatie, niet meer dan 20 mensen. De vleugels van de deuren die de uitgangen van de vluchtroute vormen, mogen, wanneer ze volledig zijn geopend, de vereiste breedte van die route niet verminderen. De hoogte van de vluchtroute moet minimaal . zijn 2.2 M, met de toelating van lokale kortingen tot 2.0 m op secties niet langer dan 1.5 M.
Voor gebouwen met kamers, welk doel en wijze van beheer geven niet duidelijk het maximale aantal gebruikers aan, het aantal personen voor de behoeften van berekeningen met betrekking tot de evacuatie moet worden genomen op basis van de bruikbare vloeroppervlakte-index, bedrag voor administratie en kantoorruimtes 5 m2 / persoon, en voor lobby's en vergaderruimten 1 m2 / persoon.

Het gedeelte van de vluchtroute vanaf de uitgang van de kamer op dit pad naar de uitgang buiten het gebouw, naar een andere brandzone of naar een gesloten trap, afgesloten met een deur met een brandwerendheidsklasse van minimaal El 30, uitgerust met apparaten om roken te voorkomen of om rook te verwijderen, het heet een nooduitgang. De lengte van de vluchtroute wordt gemeten langs de as van de vluchtroute. Bij het beëindigen van de vluchtroute met een brandwerende vestibule, deze lengte wordt gemeten tot aan de eerste deur van deze vestibule. De toegestane lengte van vluchtroutes in een brandzone is afhankelijk van de ZL-categorie en het aantal vluchtroutes voor individuele ruimtes.. In het geval dat de kamer twee vluchtroutes heeft, en deze passages overlappen of kruisen elkaar niet, de maximale lengte van de kortste handgreep is opgegeven, en voor de tweede nadering, een grotere lengte dan is toegestaan 100%.

Gangen die een vluchtroute vormen in de ZL-brandzone, zonder technische en constructieve oplossingen die beschermen tegen rook, moeten niet langer in secties worden verdeeld dan 50 M, door middel van scheidingswanden met rookdichte deuren of andere voorzieningen om rookverspreiding te voorkomen. Scheidingswanden die de gangen verdelen, boven verlaagde plafonds en onder vloeren die hoger zijn dan het niveau van het plafond of de grond, moet gemaakt zijn van onbrandbare materialen.

Bij een vluchtroute naar de uitgang buiten het gebouw vanaf het trappenhuis, eventueel vanuit horizontale algemene communicatieroutes door de hal, die ook de functies kan vervullen die complementair zijn aan de functies die voortvloeien uit de bestemming van het gebouw, zoals: receptiebalie, beveiliging van gebouwen, kleine verkoop, aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan:
– een evacuatieroute van slechts één trappenhuis mag door één hal worden geleid, tenzij de kooi een aparte heeft, niet leidend door deze hal, Nooduitgang;
– de lobby moet worden gescheiden van horizontale algemene communicatieroutes ja, zoals vereist voor een trap in een bepaald gebouw;
– de vrije breedte van de vluchtweg in de hal dient minimaal groter te zijn 50% van de vereiste horizontale breedte van de vluchtroute, die leidt naar deze uitgang buiten het gebouw, en bepaald op basis van het grootste verwachte aantal mensen dat tegelijkertijd op één verdieping van het gebouw verblijft, en de hoogte moet minimaal zijn 3.3 M;
– de breedte van de uitgangsdeur van de hal naar de buitenzijde van het gebouw dient ca 50% groter is dan de minimale breedte van de uitgangsdeur voor een bepaald type gebouw.
In de hoge en hoge gebouwen moeten minimaal twee trappenhuizen zijn omsloten en gescheiden van de horizontale routes van algemene communicatie, kamers en kelders met een brandveilige vestibule. De uitzondering is een hoog gebouw met een plattegrond die niet groter is dan 750 m2, waar slechts één trap is toegestaan. Binnenmuren en plafonds die de behuizing vormen van de trap of hellingbaan die binnen meer dan één brandzone loopt, moet een brandweerstandsklasse hebben die voldoet aan de eisen van de brandweerstandsklasse voor plafonds in een bepaald gebouw.
In een hoogbouw van de categorie ZL I, ZL III en ZL V, trappen en brandbestrijdingslobby's die een vluchtroute vormen, moeten worden uitgerust met apparaten die hun rook voorkomen, terwijl in een hoogbouw van dezelfde ZL-categorieën, alternatief voor anti-rookapparaten, het gebruik van automatische rookafvoerinrichtingen geactiveerd door een rookdetectiesysteem is toegestaan.
In hoogbouw en hoogbouw, ZL I, ZL III en ZL V, met een bruikbare vloer op de hoogte erboven 25 M, ten minste één kraan in elke brandzone moet worden aangepast aan de behoeften van reddingsteams. Dit betekent dat de vereiste laadcapaciteit minimaal: 1000 kg en de horizontale afmetingen van de cabine niet minder dan 1.1 X 2.1 M, die de evacuatie van de gewonden op een brancard mogelijk maakt. Een bordes voor het betreden van een dergelijke lift moet toegankelijk zijn vanaf de trapbrandvestibule. Het is toegestaan ​​om vanuit de hal de lift in te gaan, als deze bij brand gesloten is met een deur met een brandweerstandsklasse van minimaal El. De wanden en plafonds van de kraan voor reddingsteams moeten de brandwerendheidsklasse hebben die vereist is voor de plafonds in een bepaald gebouw, en de liftdeur moet brandwerend zijn (Hij) niet minder dan de helft van de vereiste brandwerendheidsklasse voor de wanden en plafonds van de schacht, tenzij de lift toegankelijk is via een brandveranda. De liftschacht voor reddingsteams moet zijn uitgerust met voorzieningen om roken te voorkomen of om rook te verwijderen.

Laat een antwoord achter